poziom a2 cefr
jak sie uczyć
/
Michał A. Nowakowski

Opublikowano:  15 października 2013
Zaktualizowano: 21 lutego 2015
Ilość komentarzy: 0

Skomentuj artykuł

A2

Nie chodzi o autostradę, ale o kolejny poziom w znajomości języków obcych zgodnie z klasyfikacją CEFR. Tydzień temu opisywałem poziom podstawowy niższy, teraz pokrótce omówię poziom A2 – podstawowy wyższy. Zacznę od… Umiejętności Osoba na poziomie A2 opanowała w następujący spsosób pięć podstawowych umiejętności: Słuchanie. Osoba na poziomie A2 potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niej ważnymi (np. podstawowe informacje, dotyczące jej i jej rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia). Potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach. Czytanie. Potrafi czytać

Nie chodzi o autostradę, ale o kolejny poziom w znajomości języków obcych zgodnie z klasyfikacją CEFR. Tydzień temu opisywałem poziom podstawowy niższy, teraz pokrótce omówię poziom A2 – podstawowy wyższy. Zacznę od…

Umiejętności

Osoba na poziomie A2 opanowała w następujący spsosób pięć podstawowych umiejętności:

  • Słuchanie. Osoba na poziomie A2 potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niej ważnymi (np. podstawowe informacje, dotyczące jej i jej rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia). Potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach.
  • Czytanie. Potrafi czytać bardzo krótkie, proste teksty. Potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy. Rozumie krótkie, proste listy prywatne.
  • Porozumiewanie się. Osoba na poziomie A2 potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane jej tematy.Potrafi sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu
  • Samodzielne wypowiadanie się. Potrafi posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie, swoją obecną i poprzednią pracę.
  • Pisanie. Potrafi pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb. Potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład dziękując komuś za coś.

Jakość wypowiedzi ustnych

W porównaniu do poziomu A1, osoba na poziomie A2 wypowiada się w sposób bardziej rozbudowany:

  • Zakres. Stosuje podstawowe struktury zdań z zapamiętanymi zwrotami, wyrażeniami i formułami w celu przekazani ograniczonych informacji w prostych, codziennych sytuacjach komunikacyjnych.
  • Poprawność. Poprawnie używa niektórych prostych struktur, lecz ciągle popełnia podstawowe błędy.
  • Płynność. Potrafi się wypowiadać w bardzo krótkich zdaniach, choć przerwy, falstarty i przeformułowania są nagminne w jej wypowiedziach.
  • Interakcja. Potrafi odpowiadać na pytania i reagować na proste wypowiedzi. Potrafi wskazać, co rozumie, lecz rzadko potrafi zrozumieć tyle, by móc samemu prowadzić rozmowę.
  • Spójność. Potrafi łączyć grupy słów takimi prostymi spójnikami, jak ,,i’’, ,,lecz’’, ,,dlatego że’’.

Przyjmuje się, że przejście z poziomu A1 na A2 zajmuje między 90 a 120 godzin lekcyjnych spędzonych na zajęciach (plus nauka w domu). Jak zawsze, są to dane uśrednione, ponieważ wiele czynników (zdolności językowe, słuch muzyczny, kontakt z językiem, znajomość innych języków obcych, motywacja, dobre nawyki w uczeniu się) znacząco wpływa na czas nauki potrzebnej do opanowania kolejnych kompetencji językowych.

W następnym tygodnie przejdę do poziomu samodzielności: B1.

About the Author
Avatar photo

Michał A. Nowakowski

Facebook

Zgodnie z badaniem FRIS jestem wizjonerem w myśleniu, a indywidualistą w działaniu. Moje główne 5 talentów wg Gallupa (czyli CliftonStrengths) to: 1. Zbieranie 2. Uczenie się. 3. Odkrywczość. 4. Wizjoner. 5. Intelekt. Uczę angielskiego z pasją od 2006 roku, a cztery lata później zająłem się metodyką nauczania j. angielskiego i szkoleniem lektorów co robię z satysfakcją do teraz. W 2011 roku kupiłem Centrum Języków Obcych EFFEKT, a w 2024 założyłem razem z moją kochaną żoną szkołę językową Squteczni. Oprócz prowadzenia wspólnie biznesu uwielbiamy podróżować całą naszą rodziną.

Podróżuj swobodnie

Pobierz przewodnik - listę z najczęściej pojawiającymi się angielskimi słowami podczas podróży zagranicznych.

Chwilę…

Thank you for sign up!

Pamiętaj, aby odebrać wiadomość potwierdzającą i kliknąć w przycisk.
Wpisując adres mejlowy potwierdzasz zgodę na wysyłanie mejli od nas zgodnie z Polityką prywatności.
Okładka ebooka: Podróżuj swobodnie!

Jeśli ten artykuł dał Ci jakąś wartość, to podziel się nim w mediach społecznościowych lub przez mejla:

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.