
Opublikowano: 15 października 2013
Zaktualizowano: 21 lutego 2015
Ilość komentarzy: 0
Nie chodzi o autostradę, ale o kolejny poziom w znajomości języków obcych zgodnie z klasyfikacją CEFR. Tydzień temu opisywałem poziom podstawowy niższy, teraz pokrótce omówię poziom A2 – podstawowy wyższy. Zacznę od…
Umiejętności
Osoba na poziomie A2 opanowała w następujący spsosób pięć podstawowych umiejętności:
- Słuchanie. Osoba na poziomie A2 potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niej ważnymi (np. podstawowe informacje, dotyczące jej i jej rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia). Potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach.
- Czytanie. Potrafi czytać bardzo krótkie, proste teksty. Potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy. Rozumie krótkie, proste listy prywatne.
- Porozumiewanie się. Osoba na poziomie A2 potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane jej tematy.Potrafi sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu
- Samodzielne wypowiadanie się. Potrafi posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie, swoją obecną i poprzednią pracę.
- Pisanie. Potrafi pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb. Potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład dziękując komuś za coś.
Jakość wypowiedzi ustnych
W porównaniu do poziomu A1, osoba na poziomie A2 wypowiada się w sposób bardziej rozbudowany:
- Zakres. Stosuje podstawowe struktury zdań z zapamiętanymi zwrotami, wyrażeniami i formułami w celu przekazani ograniczonych informacji w prostych, codziennych sytuacjach komunikacyjnych.
- Poprawność. Poprawnie używa niektórych prostych struktur, lecz ciągle popełnia podstawowe błędy.
- Płynność. Potrafi się wypowiadać w bardzo krótkich zdaniach, choć przerwy, falstarty i przeformułowania są nagminne w jej wypowiedziach.
- Interakcja. Potrafi odpowiadać na pytania i reagować na proste wypowiedzi. Potrafi wskazać, co rozumie, lecz rzadko potrafi zrozumieć tyle, by móc samemu prowadzić rozmowę.
- Spójność. Potrafi łączyć grupy słów takimi prostymi spójnikami, jak ,,i’’, ,,lecz’’, ,,dlatego że’’.
Przyjmuje się, że przejście z poziomu A1 na A2 zajmuje między 90 a 120 godzin lekcyjnych spędzonych na zajęciach (plus nauka w domu). Jak zawsze, są to dane uśrednione, ponieważ wiele czynników (zdolności językowe, słuch muzyczny, kontakt z językiem, znajomość innych języków obcych, motywacja, dobre nawyki w uczeniu się) znacząco wpływa na czas nauki potrzebnej do opanowania kolejnych kompetencji językowych.
W następnym tygodnie przejdę do poziomu samodzielności: B1.
Oto najnowsze artykuły z naszego bloga:

7 nietypowych sposobów na szybsze zapamiętywanie słówek
Michał A. Nowakowski

10 angielskich słów, które brzmią podobnie, ale znaczą coś zupełnie innego
Michał A. Nowakowski

5 najczęstszych błędów, które blokują Cię przed swobodnym mówieniem po angielsku
Tatiana Nowakowska

Co to jest FlexiEnglish i jak może Ci pomóc osiągnąć marzenia?
Tatiana Nowakowska

Zabójczo skuteczna nauka angielskiego
Michał A. Nowakowski
