Tak jak pisałem wcześniej, zgodnie z klasyfikacją CEFR, kompetencje na poziomie B2 można w skrócie opisać następująco:
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalności. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić naturalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron. Potrafi – w szerokim zakresie tematów – formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne lub pisemne, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
Pięć podstawowych umiejętności na poziomie samodzielnym wyższym przedstawia się, jak to widać poniżej:
Umiejętności
- Słuchanie. Osoba na poziomie B2 otrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami – pod warunkiem, że temat jest jej w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumiem większość filmów w standardowej odmianie języka.
- Czytanie. Czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką.
- Porozumiewanie się.Potrafi się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane jej tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów.
- Samodzielne wypowiadanie się.Potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które ją interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.
- Pisanie. Potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z jej zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla niej dane wydarzenia i przeżycia.
Jakość wypowiedzi ustnych
- Zakres. Dysponuje wystarczającym zakresem środków językowych, by formułować przejrzyste opisy lub wyrażać swoje zdanie na większość tematów ogólnych, bez zbyt rażącego szukania odpowiednich słów i przy wykorzystaniu niektórych złożonych struktur zdaniowych.
- Poprawność. Wykazuje dość wysoki stopień poprawności gramatycznej. Nie robi błędów powodujących niezrozumienie i potrafi poprawić większość swoich błędów.
- Płynność. Potrafi tworzyć dłuższe wypowiedzi w dość równym tempie – mimo że może się wahać szukając odpowiednich struktur i wyrażeń, co powoduje zauważalne długie pauzy.
- Interakcja. Potrafi inicjować rozmowy, zabierać głos w stosownej chwili i kończyć rozmowę, gdy trzeba, mimo że nie zawsze czyni to w sposób elegancki. Potrafi podtrzymać dyskusję na znany sobie temat potwierdzając zrozumienie, zachęcając innych do wypowiedzi itp.
- Spójność. Potrafi stosować ograniczony zasób spójników, by łączyć zdania w jedną spójną, zrozumiałą wypowiedź, choć w dłuższych wypowiedziach pojawiają się pewne „przeskoki” i zachwiania ciągłości.
Osiągnięcie poziomu B2 zajmuje pomiędzy 120 a 180 godzinami zajęć idąc z poziomu B1 lub ok. 120 godzin zajęć z poziomu B1+. Warto dodać, że aby zdać najpopularniejsze egzaminy certyfikujące (takie jak telc B2 i FCE – a obecnie znany jako Cambridge English: First) warto poświęcić trochę czasu na kurs przygotowujący do samej formuły egzaminu. Na takim kursie wypełnia się przykładowe testy i bierze udział w symulacjach egzaminu ustnego, a wszystko pod czujnym okiem lektora będącego najczęściej egzaminatorem której z instytucji certyfikujących. Według wewnętrznych badań organizacji Cambridge English Language Assessment, która organizuje m.in egzamin FCE, odsetek zdających pozytywnie osób po takim kursie jest znacznie większy niż takich, które przygotowują się samodzielnie.
B2 to za mało? W następnym tygodnie omówię poziom językowy, który zdobywa się na studiach filologicznych: C1.